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October 16, 2015

to expose, to show, to demonstrate, to inform, to offer at mumok



With "to expose, to show, to demonstrate, to inform, to offer - Artistic Practices around 1990" mumok looks back at international art activities around 1990. On three levels installations, publications, objects, projects, films, and interventions by more than 50 artists and artists’ groups are shown, questioning traditional forms of exhibiting and addressing the pressing social challenges of their time. In the context of larger societal changes around 1990, artists increasingly discussed the social functions and base of their work. Reflecting on the conditions of artistic production and art’s presentation was, in various ways, intertwined with work on actual social issues. The status of the object of art and its economic foundation was a subject of contentious debate, as were the mechanisms of social exclusion, identity politics, and gender issues—and the AIDS crisis was reaching a pivotal point. In addition, the consequences of the fall of the Iron Curtain as well as a rapidly advancing globalization left their traces throughout. Curated by Matthias Michalkam, exhibition design by Ken Saylor. October 10th, 2015 to January 24th, 2016.

Artists and projects: ACME, ACT UP, A.N.Y.P., Fareed Armaly, ARTFAN, Judith Barry, Cosima von Bonin, Gregg Bordowitz, Botschaft e.V., Tom Burr, BüroBert, Clegg & Guttmann, DANK, Das ästhetische Feld, Democracy, Stephan Dillemuth, Mark Dion, DOCUMENTS, Dorit Margreiter – Mathias Poledna – Florian Pumhösl mit Ines Doujak und Hans Küng, Maria Eichhorn, Peter Fend, Andrea Fraser, Friesenwall 120, Game Girl, Felix Gonzalez-Torres, Renée Green, Group Material, If You Lived Here…, Informationsdienst, Michael Krebber, Louise Lawler, Zoe Leonard, Lesezimmer, Thomas Locher, Allan McCollum, META, minimal club, Regina Möller, Christian Philipp Müller, museum in progress, On the Museums Ruins, Stephen Prina, Gerwald Rockenschaub, Martha Rosler, Klaus Scherübel, Services, Jason Simon, Josef Strau, Texte zur Kunst, Third Text, The V-Girls, Octavian Trauttmansdorff, Vor der Information, when tekkno turns to sound of poetry, Christopher Williams, Fred Wilson, Heimo Zobernig.

Das mumok blickt mit "to expose, to show, to demonstrate, to inform, to offer - Künstlerische Praktiken um 1990" auf das internationale Kunstgeschehen um 1990. Auf drei Ebenen werden Installationen, Publikationen, Objekte, Projekte, Filme und Interventionen von über 50 Künstler_innen und Künstler_innengruppen gezeigt. Sie alle stellten die herkömmlichen Formen des Ausstellens infrage und widmen sich den drängenden gesellschaftlichen Herausforderungen ihrer Zeit. Vor dem Hintergrund großer gesellschaftlicher Herausforderungen fand um 1990 eine Auseinandersetzung mit den sozialen Funktionen und Grundlagen künstlerischer Arbeit statt. Die Reflexion von künstlerischen Rahmenbedingungen und Ausstellungsfragen verschränkte sich dabei auf vielfache Weise mit der Bearbeitung konkreter gesellschaftlicher Anliegen. Es wurden der Objektstatus und die ökonomischen Bedingungen des Kunstwerks hinterfragt; soziale Ausschlussmechanismen wurden zu einem zentralen Thema; Identitäts- und Genderfragen wurden heftig diskutiert; und die AIDS-Krise steuerte ihrem Höhepunkt entgegen. Ebenso waren die Folgen der Osteuropaöffnung und die rasant voranschreitende Globalisierung allerorts spürbar. Kuratiert von Matthias Michalka, Ausstellungsarchitektur von Ken Saylor. 10. Oktober 2015 bis 24. Januar 2016.

Das KUNSTFORUM WIEN beleuchtet mit "Liebe in Zeiten der Revolution - Künstlerpaare der russischen Avantgarde" die russische Avantgarde unter einem neuen Aspekt: dem Künstlerpaar. Gleichberechtigte Produktions- und Lebensformen von Künstlern und Künstlerinnen im Kontext der Oktoberrevolution (1917) forcieren die Verflechtung von Kunst und Leben, Öffentlichem und Privatem. Die Tretjakow Galerie und das Staatliches Schtschusew-Museum für Architektur in Moskau sowie zahlreiche private Leihgeber unterstützen die Ausstellung mit zentralen Werken aus ihren Sammlungen. 14.10.2015 - 31.01.2016.

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October 14, 2015

Love in Times of Revolution at KUNSTFORUM WIEN



With "Love in Times of Revolution - Artist couples of the Russian avant-garde" KUNSTFORUM VIENNA focuses on the Russian avant-garde from a new perspective: the artist couple. Equality of status in production and ways of living for men and women artists in the context of the October Revolution (1917) establishes an interconnection of art and life, public and private. The Tretyakov Gallery and the Schusev State Museum of Architecture, Moscow as well as many private lenders are supporting the exhibition with important loans from their collections.

Artist Couples: Natalia Goncharova & Mikhail Larionov, Varvara Stepanova & Alexandr Rodchenko, Liubov Popova & Alexandr Vesnin, Olga Rosanova & Alexei Kruchenykh, Valentina Kulagina & Gustav Klutsis. Curators: Heike Eipeldauer and Florian Steininger. Oct 14th ,2015 - Jan 31st, 2016.

Das KUNSTFORUM WIEN beleuchtet mit "Liebe in Zeiten der Revolution - Künstlerpaare der russischen Avantgarde" die russische Avantgarde unter einem neuen Aspekt: dem Künstlerpaar. Gleichberechtigte Produktions- und Lebensformen von Künstlern und Künstlerinnen im Kontext der Oktoberrevolution (1917) forcieren die Verflechtung von Kunst und Leben, Öffentlichem und Privatem. Die Tretjakow Galerie und das Staatliches Schtschusew-Museum für Architektur in Moskau sowie zahlreiche private Leihgeber unterstützen die Ausstellung mit zentralen Werken aus ihren Sammlungen. 14.10.2015 - 31.01.2016.

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October 13, 2015

Always, Always, Others at mumok



mumok presents a new selection of works of classical modernism from the mumok collection, which proves to be more diverse than past presentations have suggested. Alongside frequently shown positions such as André Derain, Oskar Kokoschka, and František Kupka, this selection also includes works by Béla Kádár, André Beaudin, Mathilde Flögl and Friedl Dicke and many more. Curated by Ulrike Müller & Manuela Ammer. Oct 10, 2015 to May 16, 2016.

Das mumok zeigt Werke der klassischen Moderne aus der Sammlung – einer Sammlung, die weitaus vielfältiger ist, als vergangene Präsentationen dies vermuten lassen. Neben oft gezeigten Positionen wie André Derain, Oskar Kokoschka oder František Kupka finden sich darin Werke von Béla Kádár, André Beaudin, Mathilde Flögl und Friedl Dicker und vielen mehr. Kuratiert von Ulrike Müller & Manuela Ammer. 10. Oktober 2015 bis 16. Mai 2016.

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October 12, 2015

A RUSH OF COLOR/FARBENRAUSCH at LEOPOLD MUSEUM



LEOPOLD MUSEUM presents masterpieces of German Expressionism from the collection of the Osthaus Museum in Hagen. Works by artists of “Die Brücke”, including Ernst Ludwig Kirchner, Otto Mueller and Karl Schmidt-Rottluff, and exponents of the “Blaue Reiter” movement, such as Alexey von Jawlensky, Franz Marc and others, as well as numerous works by Christian Rohlfs illustrate the German avant-garde’s departure into Modernism. The exhibition is complemented by a selection of Expressionist works from the collection of the Leopold Museum and the Leopold Private Collection. Oct 9th 2015 to Jan 11th, 2016.

Das LEOPOLD MUSEUM zeigt Meisterwerke des deutschen Expressionismus aus der Sammlung des Osthaus Museum in Hagen. ­Werke der Brücke-Künstler Ernst Ludwig Kirchner, Otto Mueller und Karl Schmidt-Rottluff, der Blaue Reiter-Exponenten Alexey von Jawlensky, Franz Marc u.a. sowie zahlreiche Werke von Christian Rohlfs zeigen den Aufbruch der deutschen Avantgarde in die Moderne. Ergänzt wird die Ausstellung durch eine Auswahl expressionistischer Werke aus dem Bestand des Leopold Museum und der Privatsammlung Leopold. 09.10.2015 bis 11.01.2016.

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October 08, 2015

HANS BISCHOFFSHAUSEN at BELVEDERE



The BELVEDERE shows "More than ZERO - Hans BISCOFFSHAUSEN" at the Orangerie from Oct 8th, 2015 to Feb 14th, 2016. The Carinthian painter Hans Bischoffshausen, born in Feld am See in 1927, was one of the leading representatives of the Austrian post-war avant-garde of the 1950s and 1960s. Bischoffshausen’s monochrome structural reliefs of the 1960s are an expression of his intensive preoccupation with the subject of script, language, and silence, by way of which he sought to grasp the world. His friendship with Herman de Vries and Heinz Mack will also be addressed in the Belvedere’s exhibition.

Im Unteren Belvedere in der Orangerie ist "Mehr als ZERO - Hans BISCHOFFSHAUSEN" zu sehen . Der 1927 in Feld am See geborene Kärntner Maler Hans Bischoffshausen zählt zu den wesentlichen Vertretern der österreichischen Nachkriegsavantgarde der 1950er- und 1960er-Jahre. Bischoffshausens monochrome Strukturbilder der 1960er-Jahre sind Ausdruck seiner intensiven Auseinandersetzung mit den Themen Schrift, Sprache und Stille, über die er die Welt zu begreifen versuchte. Aufgezeigt werden auch die künstlerischen Wechselbeziehungen zu Malerkollegen der Nachkriegsavantgarde aus Frankreich, Deutschland, Italien und Holland, etwa Bernard Aubertin, Lucio Fontana oder Herman de Vries. 8. Oktober 2015 bis 14. Februar 2016.

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