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November 18, 2016

Francis Alÿs and Avery Singer at SECESSION



At the main hall of the SECESSION Francis Alÿs shows Le temps du sommeil, a series of 111 small paintings created over the course of two decades. They depict miniature scenes and often look like snapshots of simple gestures and activities that, upon closer inspection, appear to be fairly absurd. The pictures illustrate all that he cannot speak of and the titles of the works are not intended as annotations to the images; they enter into a dialogue with them, shining a light on the complex interrelationship between visual and verbal communication. Le temps du sommeil is shown together with the films Paradox of Praxis 1 (Sometimes Making Something Leads to Nothing) (1997) and Paradox of Praxis 5, Ciudad Juárez, México (Sometimes we dream as we live and we live as we dream) (2013), which trace an arc from his early oeuvre to his most recent video work. In the basement the SECESSION presents the work Avery Singer. In Sailor the artist displays a series of new pictures in large formats of projected surfaces, screens within the picture, and shadows that take on a life of their own or sprawl over the bodies and objects like nets. The resulting novel pictorial spaces are characterized by an irritating interplay between the illusionistic depth of the painted volumes, the various planes of which the pictures are composed, and the flatness of the meticulously finished surfaces. Singer employs a computer-controlled large-scale industrial airbrush printer, which not only allows her to generate details and surfaces that could not be manufactured by hand, it also lets her confront painting with its own history by dismantling the ostensible opposition between the digital world and painting.

Francis Alÿs zeigt in der Haupthalle der SECESSION "Le temps du sommeil", ein poetischen Streifzug in 111 kleinformatigen Gemälden. Die Tafeln zeigen miniaturhafte Szenen, die sich bei genauerem Hinsehen als ziemlich absurd herausstellen. Die Titel der Arbeiten sind nicht als Erläuterung zu den Bildern zu verstehen, sie treten vielmehr in einen Dialog und verweisen auf das komplizierte Verhältnis von visueller und verbaler Kommunikation – und das nicht ohne Humor. Im Grafischen Kabinett werden zwei seiner Filme Paradox of Praxis 1 (Sometimes Making Something Leads to Nothing),1997 und Paradox of Praxis 5, Ciudad Juárez, México (Sometimes we dream as we live and we live as we dream), 2013 gezeigt. Im Kellergeschoß zeigt Avery Singer "Sailor " eine Reihe neuer großformatiger Bilder. Sie werden beherrscht von projizierten Oberflächen, Bildschirmen im Bild und Schattenwürfe, die sich verselbständigen oder wie Netze über den Körpern und Objekten liegen. Dadurch entstehen neuartige Bildräume, die gekennzeichnet sind durch eine irritierende Wechselwirkung zwischen der illusionistischen Räumlichkeit der dargestellten Körper, den verschiedenen Bildebenen sowie der Flachheit der perfekt produzierten Oberfläche der Gemälde. In einer für die Secession entstandenen neuen Werkgruppe setzt sie einen industriellen, computergesteuerten Airbrush-Drucker ein, der es ihr ermöglicht nicht nur Details und Oberflächen zu generieren, die sich von Hand nicht herstellen lassen, sondern auch die Malerei mit ihrer eigenen Geschichte zu konfrontieren, indem sie die scheinbare Opposition zwischen digitaler Welt und Malerei auflöst. 18.11.2016 – 22.01.2017.

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