February 27, 2019
Flying High: Women Artists of Art Brut at Kunstforum Vienna
With "Flying High: Women Artists of Art Brut" the exhibition in the Kunstforum Wien is presenting a comprehensive show of the women artists of Art Brut, in all their diversity, their international relevance, their historical and contemporary dimension. A history of women’s art is always closely interwoven with the history of emancipation, and in the case of Art Brut the constellation is all the more precarious. For decades, exclusively male discoverers and propagandists of the genre – psychiatrists and artists – have addressed the work of creative women patients in a way that can only be described as a process of elimination. In recent years historical barriers between Art Brut and “high” art seem to be rapidly breaking down, aesthetic criteria are gaining in relevance over diagnostic interest and the artists’ “eccentricity”; what has been hidden or marginalised until now is being washed to the surface. For more than a decade, Art Brut museums have been mushrooming all over the world. Over and above this, Art Brut is being shifted more and more into the spotlight of the international art public. More interest is also being given to women’s art. The corresponding contributions to biennials and a kind of market mania are manifestations of this, also on the female side of Art Brut. Curators: Ingried Brugger (Bank Austria Kunstforum Wien) & Hannah Rieger. 15.02. – 23.06.2019.
Artists: Keiko Abe, Meta Anderes, Perihan Arpacilar, Laila Bachtiar, Beverly Baker, Jacqueline Bartes, Marie Anna Beer, Else Blankenhorn, Pearl Blauvelt, Thérèse Bonnelalbay, Madame Bouttier, Ida Buchmann, Marguerite Burnat-Provins, Helen Butler Wells, Misleidys Castillo Pedroso, Aloïse Corbaz, Bridget Cronnin, Louise Deci, Barbara Demlczuk, Adelheid Duvanel, Madame Favre, Marie von Fischer-von Sinner, Miss G., Jill Galliéni, Madge Gill, Frau Gr., Martha Grunenwaldt, Guo Fengyi, Emma Hauck, Margarethe Held, Hanna Hellmann, Ilse Helmkamp, Magalí Herrera, Martha Hoge, Gertrude Honzatko-Mediz, Nina Karasek, Katharina, Yumiko Kawai, Margaret Knox Tisdall, Julia Krause-Harder, Emma Kunz, Solange Lantier, Marie Lieb, Marie-Rose Lortet, Elise Mahler, Ida Maly, Rosa Marbach, Emma Marti, Simone Marye, Emma Mohr, Sister Gertrude Morgan, Megumi Otori, Teresa Ottallo, Giuseppina Pastore, Marilena Pelosi, Aline von Perfall, Laure Pigeon, Gwenydd Powell, Helen Meta Hannah Prager, Maria Puth, Helene Reimann, Sigrid Reingruber, Stephanie Richards, Karoline Rosskopf, Jane Ruffié, Alma Rumball, Manuela Sagona, Chiyuki Sakagami, Clara Schuff, Constance Schwartzlin-Berberat, Judith Scott, Franca Settembrini, Mary T. Smith, Frau St., Hedwig von Steinitz, Barbara Suckfüll, Tae Takubo, Josefa Tolrà, Louise Tournay, Jeanne Tripier, Gabriele Urbach, Vorstadt-Gräfin (Elisabeth), Hedwig Wilms, Johanna Wintsch, Agatha Wojciechowsky, Bertha Wuilleumier, Anna Zemánková, Henriette Zéphir, Baronin Zerheimb, Birgit Ziegert, Frau von Zinoview, Unica Zürn.
Die Ausstellung "Flying High: Künstlerinnen der Art Brut" im Kunstforum Wien widmet sich erstmals umfassend Künstlerinnen der Art Brut in ihrer Vielfalt, ihrer Internationalität, ihrer historischen und gegenwärtigen Dimension. Eine Geschichte der Kunst von Frauen ist stets eng mit der Emanzipationsgeschichte verwoben und gestaltet sich im Falle der Art Brut umso prekärer. Über Jahrzehnte arbeiteten die ausschließlich männlichen Entdecker und Verbreiter des Genres – Psychiater und Künstler – in Hinblick auf kreative Patientinnen geradezu mit Ausschlussverfahren. In dem wegweisenden Buch „Die Bildnerei der Geisteskranken“ des Heidelberger Kunsthistorikers und Psychiaters Hans Prinzhorn (1922) fiel das geplante Kapitel über die herausragende Else Blankenhorn „budgetären Kürzungserfordernissen“ zum Opfer. Erst 2004 wurde die Sammlung Prinzhorn unter dem Aspekt geschlechtsspezifischer Differenzen neu aufgearbeitet. Der Diskurs über die Art Brut gewann in den letzten Jahren zusätzliche Dimensionen. Seit über einem Jahrzehnt schießen Art-Brut-Museen weltweit wie Pilze aus dem Boden. Darüber hinaus rückt Art Brut immer stärker in den Blickpunkt der internationalen Kunstöffentlichkeit. Historische Schranken zwischen der Art Brut und der Hochkunst scheinen sich zusehends aufzulösen, ästhetische Kriterien gewinnen gegenüber dem diagnostischen Interesse und der „Exzentrizität“ der Autorinnen und Autoren an Relevanz und bislang Verborgenes, Abgeschobenes wird an die Oberfläche geschwemmt. Auch die Kunst von Frauen stößt auf vermehrtes Interesse. Kuratiert von Ingried Brugger (Bank Austria Kunstforum Wien) & Hannah Rieger. 15.2. – 23.6.2019.
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