The exhibition Shadow Citizens at the Kunsthalle Vienna offers an insight into the radical film praxis and extensive œuvre of filmmaker Želimir Žilnik (b. 1942, lives and works in Novi Sad, Serbia) within an exhibition context. From his beginnings in the lively amateur film scene of Yugoslavia in the 1960s, Žilnik has gone on to make more than fifty films, including a number of feature films and TV productions, often in the genre of docudrama. He received international recognition early on, winning the Golden Bear for the Best Film at the 1969 Berlin International Film Festival for Early Works. Many of Žilnik’s films have prophetically anticipated real-world events such as the dissolution of Yugoslavia, the economic transition from socialism to a neoliberal order, the elimination of workers’ rights, and the wider social erosion related to labor and migration. The exhibition’s title, Shadow Citizens, reflects Žilnik’s lifelong focus on invisible, suppressed, and under- and misrepresented members of society.
Shorts: Newsreel on Village Youth, in Winter (1967); The Unemployed (1968); Little Pioneers (1968); June Turmoil (1969); Black Film (1971); Uprising in Jazak (1973); Public Execution (1974); I Don’t Know What That Should Mean (1975); Inventory (1975).
Feature films: Early Works (1969); Paradise. An Imperialist Tragicomedy (1976); Pretty Women Walking Through the City (1986); Marble Ass (1995); One Woman – One Century (2011)
TV productions: The Comedy and Tragedy of Bora Joksimović (1977); Volunteers (1979); Vera and Eržika (1981); Dragoljub and Bogdan: Electricity (1982); The First Trimester of Pavle Hromiš (1983); Brooklyn – Gusinje (1988); Black and White (1990).
Die Ausstellung Shadow Citizens in der Kunsthalle Wien gibt mit einer Auswahl von Želimir Žilniks ikonischen Kurzfilme aus den Anfangsjahren seiner Karriere, Spielfilmen, Filmausschnitten und dokumentarischem Material Einblick in sein gesamtes Œuvre und dessen kritische und öffentliche Rezeption im Laufe der Jahre. Seit seinen Anfängen in der lebendigen Amateurfilmszene, die sich in den 1960ern in Jugoslawien entwickelte, hat Žilnik über 50 Filme gedreht, darunter zahlreiche Spielfilme und Fernsehproduktionen, die oft der Gattung Dokumentardrama zuzurechnen sind. Seine Arbeiten fanden schnell internationale Anerkennung; für Frühe Werke gewann er 1969 auf der Berlinale den Goldenen Bären für den besten Langfilm. Viele von Žilniks Filmen nahmen auf geradezu prophetische Weise reale Entwicklungen vorweg, etwa den Zerfall Jugoslawiens, den wirtschaftlichen Übergang vom Sozialismus zu einer neoliberalen Ordnung, die Beseitigung von Arbeitnehmerrechten und die umfassende Zersetzung gesellschaftlicher Strukturen in den Bereichen Arbeit und Migration. Der Titel der Ausstellung, Shadow Citizens, spiegelt Žilniks jahrzehntelanges Bemühen wider, die Aufmerksamkeit der Zuschauer*innen auf unsichtbare, unterdrückte, unterrepräsentierte und verzerrt dargestellte Mitglieder der Gesellschaft zu lenken.
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