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March 30, 2021

Dewar & Gicquel and Yuji Agematsu at Secession



At the Secession, the artist duo Daniel Dewar and Grégory Gicquel present sixteen works of oakwood sculptures. They are hybrids in several respects: between sculpture and furniture, between autonomous work of art and object of utility, between inanimate object and animate creature—human, animal, and plant. The massive oakwood objects are studded with intricately carved and meticulously executed grotesque figurative elements such as arms, noses, gourds, courgettes, and oxen and pig heads that seem to grow out of the chests, cabinets, and dressers. These works are complemented by series of handmade ceramic sculptures that emulate off-the-shelf sanitary ware.

Yuji Agematsu presents his day-to-day collection of urban detritus finds turned into miniature sculptural formations from the entire 2020 calendar year. An urban flaneur, Agematsu has taken daily walks through the streets of New York ever since he moved there from Japan in the early 1980s. On this daily routine, which has now been part of his artistic practice for more than a quarter-century, he picks up and scrutinizes litter that attracts his attention—bits of paper, gum, scraps of plastic bags or wrappers, a feather, in short: otherwise overlooked evidence of the hustle and bustle of city life. Back in his studio, the found discarded materials undergo a process of composing, securing, organizing and cataloguing: the artist waits and reworks a chosen discovery before fixing it with resin—one micro-sculpture a day—and in doing so accumulates a continually growing archive of miniature readymade still lifes that is structured by day, month, year. Alongside diary entry notebooks, his 2020 zips offer a fresh and decidedly unique review of a most remarkable year. March 26 – June 20, 2021.

Das Künstlerduo Daniel Dewar und Grégory Gicquel zeigen in der Secession 16 Werke aus Eichenholz, die in mehrfacher Hinsicht Hybride sind: zwischen Skulptur und Möbel, zwischen autonomem Kunstwerk und Gebrauchsgegenstand, zwischen unbelebtem Objekt und beseeltem Wesen wie Mensch, Tier und Pflanze. Die massiv gearbeiteten Eichenskulpturen sind mit grotesk erscheinenden, fein geschnitzten und ausgearbeiteten figurativen Elementen wie Armen, Nasen, Kürbissen, Zucchini, Ochsen- und Schweineköpfen übersäht, die aus den Kästen, Schränken und Kommoden herauszuwachsen scheinen. Gegenübergestellt werden sie einer Serie von handgefertigten Keramikskulpturen, die handelsübliche Sanitärkeramiken nachahmen.

Yuji Agematsus zeigt skulpturale Miniatur-Formationen des Jahres 2020, aus täglich gesammelten Fundstücken an städtischem Abfall kreiert. Der Stadtflaneur Agematsu unternimmt tägliche Spaziergänge durch die Straßen New Yorks. Bei dieser Routine, die bereits seit mehr als einem Vierteljahrhundert Teil seiner künstlerischen Praxis ist, sammelt und mustert er Weggeworfenes und Verlorenes, das seinen Blick auf sich zieht – Papierfetzen, Kaugummi, Teile von Plastiksackerln und Verpackungen, eine Feder, kurzum: sonst unbeachtet gebliebene Belege des städtischen Treibens. Im Atelier werden die entdeckten, achtlos weggeworfene Materialien einem Prozess des Selektierens, Komponierens, Sicherns, Organisierens und des Katalogisierens unterzogen. Der Künstler wartet und bearbeitet die ausgewählten Fundstücke, ehe er die Mikro-Skulpturen, für jeden Tag eine, mit Harz fixiert. Zusammen mit seinen Notizbüchern mit Tagebucheinträgen bieten seine zips 2020 einen frischen und zweifelsohne einzigartigen Rückblick auf ein außergewöhnliches Jahr. 26.03. – 20.06.2021.


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