February 14, 2014
„Wien - Berlin Kunst zweier Metropolen“ im BELVEDERE
In cooperation with the BERLINISCHE GALERIE the BELVEDERE presents the show „Vienna - Berlin The Art of Two Cities“, dealing with the artistic parallels, differences, and correlations between these two cities. The points of departure of this show are relationships, discrepancies, and similarities between the two cities’ Secessionist movements around 1900. World War I led to a rapprochement of the two nations, entailing a vivid artistic exchange between the two cities that evolved with regard to the emerging style of New Objectivity. At the same time, Viennese Kineticism, relying on concepts of Expressionism and Futurism, gained influence. It was juxtaposed by the Berlin Dada movement, which addressed current social conditions in a both critical and subversive manner, thereby creating an anti-culture. Especially the Roaring Twenties reflect an artistic exchange between and approximation of opposing positions, allowing a new perspective of the connection between the two capitals, which, in spite of their differences, were closely related – social criticism and their approach to aesthetics, a Cubist language of form, and a tendency towards Verism coincided. Curated by Alexander Klee. Feb. 14th - June 15th, 2014.
Works by: Max Beckmann, Rudolf Belling, Herbert Boeckl, Otto Dix, Conrad Felixmüller, Helene Funke, George Grosz, Albert Paris Gütersloh, Raoul Hausmann, Raoul Hausmann, Hannah Höch, Josef Hoffmann, Johannes Itten, Friedrich Kiesler, Ernst Ludwig Kirchner, Erika Giovanna Klien, Gustav Klimt, Oskar Kokoschka, Anton Kolig, Lotte Laserstein, Max Liebermann, Jeanne Mammen, Ludwig Meidner, László Moholy-Nagy, Koloman Moser, Felix Nussbaum, Max Oppenheimer, Max Oppenheimer, Max Pechstein, Christian Schad, Egon Schiele und Max Slevogt, Rudolf Schlichter, Arnold Schönberg, Franz Sedlacek, Renée Sintenis, Rudolf Wacker and many more.
In Kooperation mit der BERLINISCHEN GALERIE untersucht das BELVEDERE in der Schau „Wien - Berlin Kunst zweier Metropolen“ die künstlerischen Parallelen, Differenzen und Wechselwirkungen zwischen den beiden Städten vom Beginn des 20. Jahrhunderts bis zur Zwischenkriegszeit. Ausgangspunkte der Schau sind Beziehungen, Unterschiede und Gemeinsamkeiten der beiden Secessionen um 1900. Nach dem Ersten Weltkrieg kam es mit der Neuen Sachlichkeit zu einem regen künstlerischer Austausch. Zeitgleich gewann der Wiener Kinetismus mit Ansätzen des Expressionismus und des Futurismus an Einfluss. Ihm stand die Berliner Dada-Bewegung gegenüber, die sich auf kritische wie subversive Weise mit aktuellen gesellschaftlichen Zuständen auseinandersetzte und auf diesem Wege eine Antikultur ausbildete. Die Ausstellung erlaubt eine neue Sicht auf die gegensätzlichen, aber dennoch eng miteinander verwobenen Hauptstädte – Sozialkritik und Ästhetisierung, kubische Formensprache und Verismus überlagerten sich. Kurator: Alexander Klee. 14.02.2014 bis 15.06.2014.
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