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April 28, 2015

The 1980s. at MUSA



With the exhibition "The 1980s. Pluralism on the cusp of the information age" MUSA is turning its attention to the 1980s as it looks back on the fourth decade in the history of its collection. This phase is characterised by a strengthening art market which, initially, focused on the male dominated painting of the Neue Wilden, or nouveaux fauves. Geometric abstraction, i.e. Neue Geometrie or Neo Geo, was seen as an alternative concept to the expressive tenor of figurative painting. Kitsch and irony were among other anti-stylistic means frequently used. Of particular importance was the trend towards the dematerialisation of art, a trend driven by a variety of objectives. For the first time since 1945 photography had fought hard to gain a position of prominence in Viennese art, and concept and new media played just as important a role as the computer, which had also begun its successful advance as a form of artistic expression. This particular domain as well as the extension of Viennese Actionism saw many women artists playing a leading role.



Artists: 
Robert Adrian X, Christiane Adrian-Engländer, Siegfried Anzinger, Martin Beck, Renate Bertlmann, Franz Blaas, Tassilo Blittersdorff, Erwin Bohatsch, Herbert Brandl, Ernst Caramelle, Eva Choung-Fux, Linda Christanell, Josef Dabernig, Gunter Damisch, Walter Ebenhofer, Loys Egg, Tone Fink, Thomas Freiler, Rita Furrer, Ingeborg G. Pluhar, Franz Graf, Ilse Haider, Karin Hazelwander, Hermann J. Hendrich, Lotte Hendrich-Hassmann, Lore Heuermann, H + H Joos, Martha Jungwirth, Birgit Jürgenssen, Leander Kaiser, Gudrun Kampl, Johanna Kandl, Angelika Kaufmann, Herwig Kempinger, Josef Kern, Michael Kienzer, Evelin Elfriede Klein, Alfred Klinkan, Kiki Kogelnik, Peter Kogler, Karl Heinz Koller, Brigitte Kowanz, Hans Kupelwieser, K.U.SCH., Paul Albert Leitner, František Lesák, Karin Mack, Claudia Märzendorfer, Mara Mattuschka, Dora Maurer, Elfriede Mejchar, Alois Mosbacher, Walter Obholzer, Florentina Pakosta, Max Peintner, Hubert Pfaffenbichler, Franz Pichler, Walter Pichler, Beverly Piersol, Margot Pilz, Lisl Ponger, PRINZGAU/podgorschek, Arnulf Rainer, Thomas Reinhold, Gerwald Rockenschaub, Gerhard Rühm, Romana Scheffknecht, Hubert Scheibl, Roman Scheidl, Hubert Schmalix, Zbyněk Sekal, Tim Sharp, Hubert Sielecki, Station Rose, Oswald Stimm, Thomas Stimm, Ingeborg Strobl, Jochen Traar, Bernhard Tragut, Elmar Trenkwalder, Manfred Wakolbinger, Peter Weibel, Franz West, Zelko Wiener, Jana Wisniewski, Erwin Wurm, Gerlinde Wurth, Robert Zahornicky, Otto Zitko, Heimo Zobernig

Mit "Die achtziger Jahre in der Sammlung des MUSA. Pluralismus an der Schwelle zum Informationszeitalter" blickt das MUSA
auf das vierte Jahrzehnt seiner Sammlungsgeschichte zurück und untersucht die 1980er Jahre. Diese Phase ist vom Erstarken des Kunstmarkts geprägt, der anfänglich vor allem auf die männlich dominierte Malerei der „Neuen Wilden“ setzte. Die geometrische Abstraktion als „Neue Geometrie“ oder „Neo Geo“ wurde als Gegenentwurf zur expressiven Grundhaltung der figurativen Malerei gesehen. Auch Kitsch und Ironie werden als Antistilmittel häufig eingesetzt. Besonders wichtig erscheint die Tendenz zur Entmaterialisierung der Kunst, die unter verschiedenen Zielsetzungen vorangetrieben wurde. Die Fotografie hat sich erstmals nach 1945 einen prominenten Platz in der Wiener Kunst erkämpft, Konzept und neue Medien spielten ebenso eine wichtige Rolle wie der Computer, der auch als bildnerisches Mittel seinen Siegeszug beginnt. In diesem Bereich wie auch in der Erweiterung und Fortsetzung des Wiener Aktionismus waren viele Künstlerinnen führend beteiligt. 28.4.2015 – 24.10.2015.

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