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February 09, 2018

Rudolf Polanszky at SECESSION



In the main hall of the SECESSION Rudolf Polanszky presents "Eidola", a number of sculptural pieces and picture objects from various ensembles the artist has worked on in the last decade. Pictorial reliefs created by layering and assembling negative and positive sections of thin acrylic glass panes and mirror foil are mounted on the walls , set between them are loosely arranged groups of Prime Sculptures, Hypertransformation Sculptures, Confusion Sculptures, and Hyperbolic Spaces in a kind of imaginary agora. “My work is an attempt to reorder correlations to patterns of imagination, to change them, and to rearrange the structures of my thinking. […] In the play of perception and experience, it seems we are compelled to decode the external image we are offered in a rational manner, and we draw on mnemonic material, available patterns of similarity, which we mold until an apparently congruent model of reference ensues.
The convention on the interpretation of experience is organized and pre-formed, on the one hand, empirically via the senses and, on the other hand, by rational, deductive structures of the cognitive system. In my work, I aim to modify the basic material by distorting and exaggerating precisely these mental patterns of imagination […].” Feb 9th – April 22nd, 2018.

Rudolf Polanszkys "Eidola" im Hauptraum der SECESSION zeigt skulpturale Werke und Bildobjekte aus unterschiedlichen Werkgruppen der letzten Jahre, Bildreliefs aus Schichtungen und Zusammenfügungen von Negativ- und Positivausschnitten aus dünnen Plexiglasplatten und Folie und Primskulpturen, Hypertransforme Skulpturen, Konfusionsskulpturen und Hyperbolische Räume sind um eine imaginierte Agora arrangiert. Die Arbeiten bieten einen Einblick sowohl in die Gedankenwelt als auch in das davon inspirierte Oeuvre des Künstlers, das mit der Unbeständigkeit der Behauptung gegenüber der unumstößlichen Feststellung spielt: „Meine Arbeit ist ein Versuch, Entsprechungen von Vorstellungsmustern neu zu ordnen, zu verändern und meine Denkstrukturen umzuorganisieren. […] Im Spiel von Wahrnehmung und Erfahrung scheint man dazu angehalten, das angebotene Außenbild auf rationale Weise zu entschlüsseln und bedient sich am Erinnerungsmaterial, an den zur Verfügung stehenden Ähnlichkeitsmustern, die so weit modelliert werden, bis sich ein scheinbar kongruentes, d.h. deckungsähnliches Referenzmodell bildet. Die Konvention über die Interpretation von Erfahrung ist einerseits empirisch über die Sinne, auf der anderen Seite über rationale, deduktive Strukturen im Denksystem organisiert und präformiert. In meiner Arbeit versuche ich durch Verzerrung und Überdehnung eben jener mentalen Vorstellungsmuster eine Veränderung des Grundmaterials zu erzielen […].“ 09.02. – 22.04.2018.

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